Skocz do zawartości

Wypłata dofinansowania w MdM z BGK


cgbb

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

W tym tygodniu będę podpisywał umowę kredytową z dofinansowaniem BGK, w PKO BP.

 

W przesłanym wzorze umowy są takie zapisy:

15. Data planowanej wypłaty kwoty dofinansowania wkładu własnego: 15.10.2014.

 

 

11) Warunki wypłaty ostatniej transzy płatności do dewelopera/spółdzielni, stanowiącej dofinansowanie

wkładu własnego z Funduszu Dopłat, z zastrzeżeniem pkt 13:

a) potwierdzenie wpisu Kredytobiorcy do ewidencji prowadzonej przez BGK danych

kredytobiorców i ich dzieci,

b) złożenie pisemnego wniosku o wypłatę dofinansowania wkładu własnego w terminie co

najmniej na 10 dni przed upływem terminu, o którym mowa w § 2 ust. 15 CSU, jednak nie

wcześniej, niż na 14 dni przed tym terminem,

c) zgodność terminu płatności wskazanego przez Kredytobiorcę we wniosku o wypłatę

dofinansowania wkładu własnego, przypadającego w okresie rozliczeniowym, oraz zgodność roku

wypłaty środków z rokiem wskazanym we wniosku Kredytobiorcy o dofinansowanie wkładu

własnego

 

 

W umowie przedwstępnej podpisanej z deweloperem maksymalny czas oddania obiektu do użytku to 31.09.2014.

Czytając ustawę zauważyłem, że możliwa jest zmiana planowanej daty wypłaty dofinansowania w obrębie tego samego roku, na który została zaplanowana.

 

Jak to się ma do warunków zapisanych w umowie, które powyżej przytoczyłem?

Czy możliwe będzie wydanie dyspozycji wypłaty dofinansowania np. już w lipcu, jeśli nieruchomość zostanie oddana do użytku szybciej? Jeśli tak, to zapewne jest potrzeba wykonania aneksu do umowy kredytowej, lub wprowadzenia zmiany do wniosku kredytowego?

 

Oczywiście zamierzam dowiedzieć się tego u swojego doradcy w banku, ale być może Państwo już coś wiedzą w tym zakresie.

 

 

 

edit:

 

W ustawie MDM znalazłem taki zapis:

 

Art. 11.

1. Bank Gospodarstwa Krajowego przekazuje na rachunek instytucji kredytującej,

określony w umowie w sprawie stosowania finansowego wsparcia, środki z tytułu

dofinansowań wkładu własnego przysługujących nabywcom wpisanym do

ewidencji, o której mowa w art. 9 ust. 2 pkt 1, na wniosek instytucji kredytującej

przekazywany w okresach rozliczeniowych każdego 10, 20 i ostatniego dnia

miesiąca.

2. Instytucja kredytująca we wniosku, o którym mowa w ust. 1, wnosi o przekazanie

środków w łącznej kwocie dofinansowań wkładu własnego:

1) zgodnie z terminami wypłaty wsparcia z Funduszu Dopłat, o których mowa

w art. 10 ust. 2;

2) planowanych do wypłaty w okresie rozliczeniowym, liczonym od dnia następującego

po dniu przekazania wniosku do Banku Gospodarstwa Krajowego

do dnia przekazania kolejnego wniosku, z wyszczególnieniem kwot planowanych

wypłat dofinansowań wkładu własnego przypadających na poszczególne

dni okresu rozliczeniowego;

3) wypłaconych ze środków własnych przez instytucję kredytującą w poprzednim

okresie rozliczeniowym i nie ujętych we wniosku dotyczącym tego

okresu – w przypadkach określonych w umowie w sprawie stosowania finansowego

wsparcia.

10

3. Wypłata środków z tytułu udzielonego nabywcy dofinansowania wkładu własnego

dokonywana jest przez instytucję kredytującą:

1) po zawarciu przez nabywcę umowy o ustanowieniu lub przeniesieniu własności

mieszkania, na rachunek osoby, która wybudowała mieszkanie w ramach

prowadzonej działalności gospodarczej, na który przekazane zostały

lub przekazywane są środki z tytułu udzielonego kredytu – w przypadku gdy

nabycie mieszkania dotyczy mieszkania oddanego do użytkowania i nie było

związane z zawarciem umowy deweloperskiej;

2) jako ostatnia część świadczeń pieniężnych nabywcy, na mieszkaniowy rachunek

powierniczy wskazany w umowie deweloperskiej – w przypadku gdy

realizacja wynikających z zawartej umowy deweloperskiej świadczeń pieniężnych

przewiduje ich dokonywanie poprzez mieszkaniowy rachunek powierniczy;

3) jako ostatnia część świadczeń pieniężnych nabywcy, na rachunek osoby, która

wybudowała mieszkanie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej,

na który przekazane zostały, w części lub w całości, środki z tytułu

udzielonego kredytu – w przypadku gdy realizacja wynikających z zawartej

umowy deweloperskiej świadczeń pieniężnych nie przewidywała ich dokonywania

poprzez mieszkaniowy rachunek powierniczy.

4. Instytucja kredytująca we wniosku, o którym mowa w ust. 1, może wnosić o

przekazanie środków z tytułu udzielonego nabywcy dofinansowania wkładu własnego

z uwzględnieniem innego terminu wypłaty niż termin, o którym mowa w

art. 10 ust. 2, jeżeli wypłata wsparcia z Funduszu Dopłat nastąpi w roku, który

został wskazany we wniosku o dofinansowanie wkładu własnego jako przewidywany

rok wypłaty wsparcia.

 

Jeśli dobrze rozumiem, BGK może wypłacić wcześniej dofinansowanie, na wniosek banku...?

 

 

edit 2:

 

Wklejam warunki wypłaty kredytu.

Proszę zwrócić uwagę na datę do 1 października.

Jak dla mnie są to 2 sprzeczności w tej umowie - wychodzi na to że całkowita wypłata kredytu może nastapić do 1.10, ale wypłata dofinansowania w okolicach 15.10...

 

 

 

Rozdział 5. Warunki wypłaty kredytu

§ 6.

1. Całkowita wypłata kredytu nastąpi do dnia 01.10.2014..

2. Sposób wypłaty kredytu: jednorazowo.

3. Wypłata kredytu nastąpi przelewem na rachunek:

1) Inwestora;

4. Przed wypłatą kredytu Kredytobiorca jest zobowiązany do:

1) złożenia i opłacenia wniosku o wpis hipoteki, o której mowa w § 4 ust. 1 CSU;

2) udokumentowania zaangażowania na rzecz inwestora kwoty 1 329.22 zł stanowiącej część wkładu

finansowego Kredytobiorcy;

3) dokonania przelewu wierzytelności pieniężnej z umowy ubezpieczenia nieruchomości (oraz przedłożenia w

PKO BP SA polisy ubezpieczenia nieruchomości wraz z dowodem opłacenia składki ubezpieczeniowej)

stanowiącej przedmiot zabezpieczenia hipotecznego od ognia i innych zdarzeń losowych potwierdzonej

przez ubezpieczyciela przy czym suma ubezpieczenia nie może być niższa niż wartość aktualnego

zadłużenia z tytułu kredytu;

4) przedłożenia umowy sprzedaży kredytowanej nieruchomości zawartej w formie aktu notarialnego

zawierającej dane zgodne z umową przedwstępną sprzedaży z dnia 12.09.2013, wraz z Aneksem nr 1 z dnia

12.03.2014r. z którego treści wynika, że zostało przedłożone Oświadczenie wierzyciela hipotecznego w

wyrażeniu zgody na wydzielenie lokalu mieszkalnego do odrębnej księgi wieczystej bez obciążenia

hipoteką , zawierającego wniosek o wyodrębnienie lokalu mieszkalnego bez obciążenia hipotecznego,

6

zawierającej wniosek o ujawnienie w dziale II księgi wieczystej Kredytobiorcy;

5) złożenia przez Kredytobiorcę oświadczenia o poddaniu się egzekucji jako Kredytobiorca;

6) złożenia przez Kredytobiorcę oświadczenia o poddaniu się egzekucji na rzecz BGK,

7) złożenia weksla własnego in blanco wraz z deklaracją wekslową na rzecz BGK

8) złożenia oświadczenia właściciela nieruchomości w przedmiocie wyrażenia zgody na ustanowienie

zabezpieczenia hipotecznego na rzecz PKO BP SA z tytułu kredytu;

9) zawarcia bądź przystąpienia do umów produktów, których zawarcie jest warunkiem otrzymania marży, o

której mowa w § 2 ust 6 CSU., tj: Konto za zero;

10) złożenia dyspozycji wypłaty kredytu;

11) przedstawienia przez Kredytobiorcę zaświadczenia od wierzyciela:

o całkowitej spłacie zadłużenia i zamknięcia limitu karty kredytowej, ze wskazaniem nazwy wierzyciela,

numeru umowy i daty jej zawarcia-umowa z dnia 08-04-2013 ( limit 4.000,00 zł.)

Odnośnik do komentarza

złożenia weksla własnego in blanco wraz z deklaracją wekslową na rzecz BGK

 

Ja też ubiegam się o taki kredyt. i Właśnie ten punkt mnie zmartwił. Co to znaczy? mam dać im weksel in blanco?????????????????????????????????????????????????

Odnośnik do komentarza

ja to rozumiem tak, że zgodnie z zasadami mdm w ciągu 5 lat od momentu skorzystania z programu nie możemy otrzymać (np. w drodze przepisu) żadnej nieruchomości chyba, że jest to spadek

Dofinansowanie jesteśmy zobowiązani zwrócić jeżeli zakupiona nieruchomość użytkujemy w sposób inny niż cel mieszkaniowy - np. dla potrzeb prowadzenia działalności gospodarczej.

Wspomniany weksel w mym rozumieniu jest gwarancją dla BGK zwrotu dofinansowania w razie zaistnienia przesłanek zobowiązujących nas do tego ... Warto mieć to na uwadze, gdyż jak rozumiem, otwarcie działalności i zarejestrowanie jej siedziby w naszym lokum dyskwalifikuje nas z udziału w programie i to jeszcze przez 5 lat

Odnośnik do komentarza

Sama rejestracja działalności nie powoduje że mieszkanie jest użytkowane w innym sposób niż na cele mieszkaniowe. W przytoczonym przepisie chodzi o to że np. nieruchomość nie zostanie wprowadzona do środków trwałych firmy, albo np. nie zrobisz z mieszkania biura/sklepu/gabinetu.

Odnośnik do komentarza

czy ktoś jeszcze może potwierdzić zapis powyżej "zgodnie z zasadami mdm w ciągu 5 lat od momentu skorzystania z programu nie możemy otrzymać (np. w drodze przepisu) żadnej nieruchomości chyba, że jest to spadek" ?

Odnośnik do komentarza

ja prowadzę działalność - nauka języków obcych na godziny, obecnie zarejestrowana jest w budynku zamieszkiwanym przez rodziców - dla świętego spokoju nie mam zamiaru przerejestrowywać działalności aby BGK nie miał jakiś roszczeń wobec mnie.

 

 

Sama rejestracja działalności nie powoduje że mieszkanie jest użytkowane w innym sposób niż na cele mieszkaniowe. W przytoczonym przepisie chodzi o to że np. nieruchomość nie zostanie wprowadzona do środków trwałych firmy, albo np. nie zrobisz z mieszkania biura/sklepu/gabinetu.

 

- jak to rozumieć? a jak w mieszkaniu mieszkam i przy okazji prowadzę szkołę językową w jednym z pokoi to rozumiem, że sytuacja jest już dyskusyjna

Odnośnik do komentarza

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...